15 augusti 2012

Israel redo för krig mot Iran?

Det kryper i kroppen på mig. Jag läser i Dagens Nyheter att Israel är redo för 30 dagars krig med Iran. Vem är det som vill ha kriget? Min pappa född 1916 hatade krig. Han sa alltid att vanligt folk aldrig vill ha krig – ”Det är bara de där höga generalerna som vill ha krig, så varför kan de inte ge sig ut och slåss mot varandra, så att folket slipper lida?”

I mars startade Ronny Edry kampanjen Israeler älskar Iranier. Den utgår just från detta enkla faktum att det inte är folket som vill ha krig, det är inte folket som vill döda människor i ett annat land, för de känner inte ens till dem! Och om man lär känna någon i ett fiendeland, så vill man ännu mindre ha krig. Ronnys kampanj handlar just om att få fler människor att lära känna varandra över gränserna.

Jag gjorde en intervju med Ronny i juli – till den bok jag skriver om sociala medier. Det gör att jag känner honom lite mer än vad jag gjorde innan. Och det räcker för att det ska kännas i kroppen och hjärtat när jag läser att Israel är beredda att starta krig med Iran. Det är precis det som är poängen i Ronnys kampanj.

Här står Ronny på en ny bild skapad idag, med anledningen av det ökade krigshotet.


Facebook skriver han också:
We are millions of people who will be hurt. Will be drafted, will have to fight, loose our lives, our relatives. We, parents from TelAviv and Teheran will have to run with our children to the shelters and pray the missiles will miss us. 
But they will fall somewhere, on someone.

Those last few days the sound of war is becoming louder.
So once again, load and clear, we are saying NO to this war 
We saying to the people of Iran: We Love You

Ronny and Michal, TelAviv, ISRAEL


På bilden nedan är hans fru, Michal. Henne har jag aldrig pratat med, men eftersom hon är gift med Ronny, ingår hon i skälen till mitt obehag i kroppen. Se in i hennes ögon. Se in i Ronnys ögon.

Vem i hela världen är det som vill ha krig?


Uppdatering: det finns förstås också en motsvarighet i Iran, faktum är att mer än 50 systersidor skapats under den första facebooksidan som Ronny skapade.